Forum Kredytów i Finansowania Niezależne Forum Finansowe
kredyty-hipoteczne 2026-04-12 20:36

Kredyt hipoteczny przy dochodzie w EUR z zagranicy — jak bank liczy zdolność i jaki kurs bierze?

Pracuję w branży IT jako specjalista ds. bezpieczeństwa i od 2 lat mam umowę o pracę z niemiecką firmą, a wynagrodzenie wpływa w EUR. Jestem polskim rezydentem podatkowym, rozliczam PIT w Polsce i mam konto w polskim banku, na które co miesiąc przelewam pensję. Chcę kupić mieszkanie w Warszawie za ok. 820 tys. zł, mam 200 tys. zł wkładu własnego, a kredyt potrzebny byłby na ok. 620 tys. zł na 25–30 lat. Jestem na etapie kompletowania dokumentów i zastanawiam się, czy banki traktują taki dochód jak „standardowy”, czy od razu robią jakieś dodatkowe założenia przez walutę. Jak banki zwykle przeliczają EUR na PLN do zdolności i czy znaczenie ma to, że wydatki mam głównie w PLN? Jakich dokumentów najczęściej wymagają przy zatrudnieniu za granicą (np. potwierdzenie zatrudnienia, wyciągi, tłumaczenia) i od jakiego okresu wpływów zaczynają to realnie akceptować? Czy ktoś przerabiał taki wniosek i może powiedzieć, na co banki zwracają uwagę przy dochodzie w EUR?

Głosy społeczności (6)

Z
Zbyszek_szybko 2026-04-12 21:00
Przy dochodzie w EUR banki zwykle przeliczają wpływy na PLN po swoim kursie (często „średni” NBP albo bankowy, czasem z małym buforem) i patrzą na regularność przelewów oraz czy umowa i firma wyglądają stabilnie, więc w praktyce zdolność bywa liczona trochę „ostrożniej” niż przy pensji w PLN. Masz te 2 lata na UoP w DE i wpłaty na polskie konto, więc to brzmi sensownie — a przelew idzie jako normalne SEPA z niemieckiego rachunku czy przewalutowanie dzieje się po drodze w polskim banku?
Z
Zenon_przewalutowanie 2026-04-13 07:02