Premie i prowizje na UoP a kredyt hipoteczny — czy bank uwzględni dochód zmienny?
Planuję w najbliższych miesiącach złożyć wniosek o kredyt hipoteczny na mieszkanie. Pracuję na umowie o pracę od kilku lat, ale część wynagrodzenia mam zmienną: premie kwartalne i prowizje zależne od wyników. Na konto wpływa stała podstawa, a premie raz są wysokie, raz symboliczne, więc w historii widać duże wahania. Czy banki w praktyce wliczają takie premie/prowizje do dochodu przy liczeniu zdolności i jak zwykle je uśredniają? Z ilu miesięcy najczęściej biorą średnią przy dochodzie zmiennym? Jakich dokumentów najczęściej wymagają, żeby to potwierdzić?
Głosy społeczności (6)
C
Celina_dopytuje2026-03-19 18:56
U mnie bank wliczył premie i prowizje, ale policzyli to ostrożnie: patrzyli na średnią z ostatnich 12 miesięcy (w innym banku chcieli nawet 24) i jak były duże skoki, to i tak przyjęli niższą kwotę niż wychodziło z najlepszych kwartałów. Masz te premie/prowizje wpisane na pasku jako składniki wynagrodzenia i wpływają regularnie na to samo konto?
P
Przemek_refi2026-03-19 22:41
"U mnie bank wliczył premie i prowizje, ale policzyli to ostrożnie: patrzyli na średnią z ostatnich 12 miesięcy (w innym banku chcieli nawet 24) i jak były duże "
Dokładnie tak to zwykle wygląda — banki potrafią uwzględnić premie i prowizje na UoP, tylko liczą je „na chłodno” jako średnią z dłuższego okresu (często 12–24 mies.) i przy dużych wahaniach potrafią uciąć wynik, żeby nie opierać zdolności na najlepszych miesiącach. Dużo pomaga, jeśli te składniki są normalnie wykazane na paskach i w zaświadczeniu od pracodawcy, bo wtedy łatwiej je obronić jako stały element wynagrodzenia, nawet jeśli kwoty skaczą. Jak masz mocno nierówne kwartały, to nastawiałbym się, że i tak przyjmą wariant bardziej zachowawczy niż „średnia z górki”. Masz te premie/prowizje regularnie wyszczególnione w zaświadczeniu o zarobkach od pracodawcy?
K
KingaNaUOP2026-03-20 08:56