Forum Kredytów i Finansowania Niezależne Forum Finansowe
kredyty-gotowkowe 2026-03-07 19:14

Kredyt gotówkowy a limit w koncie i karta kredytowa — czy bank liczy to jak dług?

Pracuję w branży IT na umowie o pracę na czas nieokreślony od 2 lat, dochód netto ok. 7 200 zł miesięcznie. Chcę wziąć kredyt gotówkowy ok. 40 000 zł na 36–48 miesięcy na remont mieszkania, bez współkredytobiorcy. Mam jednak w koncie osobistym przyznany limit odnawialny 10 000 zł, z którego praktycznie nie korzystam, oraz kartę kredytową z limitem 15 000 zł, używaną sporadycznie i spłacaną w terminie. W BIK widzę te produkty jako aktywne limity i zastanawiam się, czy sam fakt ich posiadania obniża zdolność lub scoring przy wniosku o kredyt gotówkowy. Czy banki liczą całość limitów jako potencjalne zadłużenie nawet wtedy, gdy saldo wynosi 0 zł, czy patrzą na realne wykorzystanie? Czy ma znaczenie, że limity są w innym banku niż ten, w którym chcę złożyć wniosek? Jak to zwykle wygląda w praktyce przy ocenie wniosku o kredyt gotówkowy?

Głosy społeczności (10)

F
Fabian_rata_malejaca 2026-03-07 19:44
Banki zwykle biorą pod uwagę same przyznane limity na koncie i karcie (nawet jak z nich nie korzystasz), bo traktują je jak potencjalne obciążenie przy liczeniu zdolności. Składasz wniosek w swoim banku czy w innym i masz obecnie jakieś raty/leasing albo BIK pokazuje coś jeszcze?
H
HubertKonsoliduje 2026-03-07 20:52
"Banki zwykle biorą pod uwagę same przyznane limity na koncie i karcie (nawet jak z nich nie korzystasz), bo traktują je jak potencjalne obciążenie przy liczeniu"
Tak, to zwykle działa właśnie tak: bank potrafi „widzieć” sam fakt posiadania limitu w koncie i na karcie jako potencjalne obciążenie, nawet jeśli prawie z tego nie korzystasz i spłacasz terminowo. Składasz wniosek w swoim banku czy będziesz porównywać też inne, i czy poza tym masz teraz jakiekolwiek raty/abonamenty na sprzęt, które widać w BIK?
K
Kacper_uwaga_na_oplaty 2026-03-07 19:52